Google analytics

Måling og statistik – Viden er guld

Når folk taler om SEO, er det placeringer, der er i fokus og mere eller mindre kun side 1 placeringer. Det er jo hjemmesidens synlighed, der driver brugere ind til siden, så naturligvis er der fokus på dette. Derfor er det vigtigt at have fokus på trafikddata. Denne data er oveni købet gratis at indsamle. Vi bruger eksempelvis Google Analytics til dette, som er et gratis værktøj, Google stiller til rådighed. Man kan også analysere sig blind i data, da det selvfølgelig ikke er alt, der er lige vigtigt. Nedenstående ser du et udsnit af de nøgletal, som størsteparten af hjemmesideejere vil kunne få glæde af at overvåge.

Hvor kommer dine besøgende til hjemmesiden fra:

Det er vigtigt, at du ved, hvor dine besøgende kommer fra. Arbejdes der eksempelvis med SEO til hjemmesiden, så er det relevant for dig at finde ud af, om arbejdet også generer den trafik, du ønsker.

Andre eksempler på medier/kampagner, hvor det er interessant for dig at overvåge trafikken:

  1. Kampagner på Google AdWords
  2. Nyhedsbreve
  3. PR fra din firmaprofil på Facebookside
  4. Bannerreklamer på andre medier

Ovenstående er alle eksempler, hvor det er vigtigt for en hjemmesideejer at vide, om det arbejde der bliver lavet, også giver den trafik man ønsker.

Overvåg din ROI (konverteringer)

Dette er også en vigtig faktor at overvåge, da det fortæller om hjemmesiden fanger interessen for dine besøgende, eller om der er nogle medier, der bedre rammer din målgruppe end andre.

Eksempel

Du arbejder med SEO og ligger derfor godt i de naturlige resultater på Google. Samtidig køre du en AdWords kampagne på de samme søgeord, du har placeringer på i de naturlige resultater. Du kan nu med Google Analytics se, hvilken en af disse trafikkilder, der har den laveste bouncerate og bruge disse oplysninger i din samlede bedømmelse af deres performance.

Kontakt os

Du finder os i hjertet af København

Du finder os her i hjertet af København